90 dagars utmaningen... Start 14 juli 2018

Nu har jag bestämt mig en gång för alltid att jag verkligen måste skärpa mig och börja tänka på vad jag äter, alltså kost och träning numera. En sak med facebook är när man blir påmind om gamla bilder, vilket jag har blivit och det av en gammal gym bild från cirka 4 år tillbaka. När jag kände mig fett, kände mig stor. Men det är svårt att tänka på idag, speciellt när man ser bilderna idag. Då såg jag smal och lycklig, jag hade verkligen en snygg kropp mot jag har idag. Det kom som en chock, att man verkligen tänkte att man faktiskt var fett, när man inte var det. Så sjukt egentligen, nu förstår jag varför mina vänner hela tiden sa att jag var konstig som tyckte det för jag såg väldigt fin och vacker ut då.
 
(Detta är jag nu, 2018, jag har mycket med kurver och mer fett. Känner hur alla kläder sitter allt tajtare och tajtare på kroppen. Något som jag inte alls är förtjust ut, mitt leende är lite falskt, speciellt då jag känner hur äcklig och ful jag för tillfället känner mig. De är min ärliga tankar om mig själv, känner mig verkligen som en stor klump som bara blir fettare och fettare. Nu får det verkligen vara stopp på detta.)
 
(Detta är från 2014, alltså fy fan vilken snygg kropp jag hade, här var jag i en av mina bästa former och jag hoppas verkligen att jag kan komma tillbaka till denna vackra kropp. Kanske få mer muskler och lite fastare delar. De är verkligen såhär jag skulle vilja se ut igen, saknar denna kropp otroligt mycket. Fattar inte hur dum i huvudet jag var under denna tid, då jag faktiskt såg snygg ut. Så jävla het alltså ;))
 
Nu ska jag sluta tjata om detta nu, men nu ska jag bevisa för mig själv att jag verkligen kan skärpa mig och satsa mer på min egen hälsa. Både inom kost och träning, detta är för min egen skull och min framtid, då jag vill må bättre och få ett mer hälsosamt liv. Som jag ibland brukar säga. Hur svårt kan det vara, det kommer ni få höra i framtiden. Men jag kan detta, de är verkligen detta jag vill satsa på just nu.
 
För att komma tillbaka och försöka ändra på både min kost och träning. Min kost är så otroligt dåligt, alltså jag äter alldeles för mycket av fel saker och jag tränar inte alls regelbundet som jag borde göra. Därför har jag nu gjort ett schema för mig själv, inte för någon annan, utan bara för mig själv. Där jag i hela 90 dagar, ja, ni hörde rätt, i 90 dagar ska jag börja få en struktur på mitt nya liv. Den nya jag. Den glada jag. Energi jag. Den positiva jag. Under dessa dagar ska jag äta stenålderskost, Paleo är namnet som det mer går efter. Detta är ingen diet, utan detta är en livsstil. 
 
"Paleo används som ett samlingsnamn och är en förkortning för en tidsepok, en kost och en livsstil. Paleolitiska epoken (Paleolithic era) kallas tiden från ungefär 2,5 miljoner år sedan fram till ungefär 10 tusen år sedan. Den började med de tidigaste fynden av verktyg, som är tillverkade av människan, och avslutas i och med att jordbruket (Neolitikum) gör sitt intåg. Paleolitisk kost (Paleolithic diet), ursprungskost (eller som media så populistiskt döpt det till – stenålderskost), gällde under denna tidsepok. Människan var jägare och samlare och åt, med andra ord, allt som kunde jagas och samlas."
(Text ifrån https://www.undervarttak.se/om-paleo/)
 
Jag kommer i framtiden att skriva mer om Paleo, vad man får äta eller inte. Men i mitt mål i framtiden, de är att jag vill försöka äta mer och mer enligt denna kost. Få in det mer i min vardagliga mat, få ett mer hälsosammare liv. Man måste leva också, ibland behöver man äta saker man inte får. Men det handlar om i framtiden att inte äta det varje dag, flera gånger per dag etc. De är där mitt största problem ligger idag, vilket inte är okey.
 
 
Men jag har gjort ett schema i alla fall för de 90 dagarna jag ska äta mer eller mindre helt enligt paleokost och få igång träningen. Schemat blev väldig lång, men den ska hjälpa mig att få de mer strukturerat.
 
Datum/dag/ledig el. arbete för att lättare hålla koll, kanske matcha in lite gym när jag arbetar etc. kunna planera in matlådor och lite annat sådant som kan vara bra att ha koll på
- Varje dag, varje morgon (ska försöka följa) att ta en 60 minuters powerwalk. Här gäller det att börja planera och kliva upp tidigare. 
 Träning - Här är mitt mål att börja med 3 ggr/vecka att träna (Gym, cykla etc.)
Matschema  Här ska jag försöka planera in min frukost, lunch, mellanmål och middag. Varje torsdag/fredag ska jag försöka planera in för nästa vecka. För att kunna förberedda och hinna storhandla.
 
Mitt mål för att vara så ärlig mot mig själv ska jag markera varje rad, vare sig jag sköter mig eller inte, halvt med att färga de olika fälten. Vilket kommer göra det lättare för mig i slutendan.
- Grön - Följt enligt mål
- Gul - Följt halvt enligt mål
- Röd - Fuskat...
 
Det kommer bli spännande, jag ser verkligen framemot lördag att starta med detta, jag ska verkligen göra allt nu för att komma igång och klara detta. Kommer att bli tufft i början, men detta kommer jag klara galant.
 
 
Här har ni på svart och vitt över hur jag har låtit min kropp komma till, vilket nu ska till mitt mål. Vikten för mig är inte alls speciellt viktigt, utan de är CM som jag vill ska bli en ändring och bli bättre. Nu fan ska jag köra och nu ska jag bli jag igen. Inte någon jävla fett kossa....
 
// Pillan

Kommentera inlägget här :