Paleo - Vad är det?

 
(Bildern kommer ifrån https://topphalsa.se/stor-guide-kom-i-gang-med-paleokost-enkla-tips-och-recept/)
 

4 SNABBA RIKTLINJER FÖR PALEOKOST:

  1.  Basen i paleokosten är kött, fisk, skaldjur, ägg, fett, grönsaker och rotfrukter. Frukt, bär, nötter och frön är komplement – ät måttligt.
  2.  Ditt matintag ska ha högt fettinnehåll, innehålla medelmycket animaliskt protein och mindre kolhydrater. Kaloriräkning uppmuntras inte.
  3.  Ät så mycket ekologisk och närodlad mat som möjligt – innehåller mer näring och mindre kemikalier.
  4.  Ju kortare innehållsförteckning en produkt har, desto bättre! Och om du inte känner igen något ord, så är det troligen inte en naturlig råvara bra för kroppen.

 

För att dricka paleovänligt – välj gärna:

  • Kaffe.
  • Kokosvatten.
  •  Mandel- och nötmjölk.
  •  Smoothie.
  •  Juice (Helt egen pressad juice)
  •  Te.
  •  Vatten (Föredragen endast vatten).

 

STENÅLDERSKOST/PALEO:

  1.  Smyg in och smyg ut. Du måste inte börja äta paleokost i ett slag. Du kan successivt smyga ut vissa saker, som pasta, och smyga in mer rotfrukter.
  2.  Planera och storhandla. Bra råvaror skapar bra förutsättningar. Dessutom är det enklare när vardagsmiddagar snabbt ska fram på bordet.
  3.  Laga mycket, så att det blir över till matlådor. Fokusera på allt gott du får äta, istället för allt du bör undvika.
  4.  Krångla inte till det. Du måste inte alltid laga efter recept. Middag kan vara lax i ugn med sötpotatis, punkt.
  5.  Försök variera maten, så att du inte äter samma hela tiden, då blir det tråkigt. Behöver du inspiration, läs bloggar och kokböcker.

 

5 FRÅGOR OM ATT ÄTA PALEOKOST

Kostrådgivare och paleoexpert Åsa Söderberg svarar.

1. Får man dricka alkohol?

Det är du själv som sätter reglerna för vad du får. Vill du gå ner i vikt, så ska du undvika alkohol. Men tanken är ju inte att man ska bli nykterist, så visst kan du ta något glas vin ibland.

2. Hur gör jag när jag blir bjuden på middag?

Det beror på hur strikt du vill vara, men går jag på middag så äter jag det som serveras. Är det spagetti med gräddsås, så njuter jag av det. Vill du vara riktigt strikt kan du ta med dig egen mat, men generellt tycker jag inte att det sociala livet ska hämmas av en specifik kost – om du inte är exempelvis intolerant – det känns osunt.

3. Vad ska jag äta till lunch på språng?

Spring in på mataffären och köp kokt ägg, fruktsmoothies, frukt, avokado, banan eller nötter. Det är bättre alternativ än korv med bröd.

4. Fungerar det att träna intensivt och äta paleo?

Ja, jag tycker att det fungerar bra.

5. Är paleokost okej om jag är gravid?

Ja, paleo är ju bra mat, men du kanske inte måste vara så strikt utan kan tillåta dig att äta lite av det du är sugen på.

 

Jag försöker att läsa mycket runt omkring och det finns massor med sidor som jag läser extra mycket, jag har testat en del grejer för att se om Paleo är något för mig. Det är svårt att bara sluta med socker etc, sin vanliga vanor men jag tycker om rotfrukter och allt som detta innebär. Jag ser framemot dessa 90 dagar, det kommer bli otroligt spännade, kommer försöka hinna med att dela med mig recept på visa maträtter.

Jag hoppas ni lärde er något nytt, Paleo är en bra kost, jag har kört mer och mer enligt paleo, jag märker verkligen hur jag mår bättre och bättre i kroppen.

// Pillan

 

Kommentera inlägget här :